Gå ner i vikt på vegetarisk diet

Att äta vegetariskt kan vara både gott och riktigt hälsosamt. Som med all annan mat gäller det givetvis att man varierar kosten ordentligt, för att inte gå miste om viktiga näringsämnen. Ett exempel på en som drog det långt är den numera bortgångne Apple-grundaren Steve Jobs. Under perioder åt han bara äpplen och morötter ­– ingenting annat. Det här är naturligtvis en diet som är förknippad med risker om det sker under långa perioder. För att den ska vara fullgod bör du få i dig tillräckligt med både proteiner och vitaminer, bland annat.

Vikten av protein

Protein lagras inte i kroppen, så som till exempel fett gör. Det är därför viktigt att man får i sig protein regelbundet. Äpplen och morötter, som Steve Jobs kunde äta i långa perioder, är alltså inte en diet att rekommendera. Visserligen är både äpplen och morötter nyttigt på andra sätt, till exempel är det bara 48 kalorier i äpplen (per 100 g), men varken morötter eller äpplen är särskilt rika på protein.

Den som vill äta vegetariskt bör alltså inkludera protein i sin kost. Men var hittar man egentligen detta? De flesta tänker på kött, men det finns flera vegetariska källor. Till exempel:

  • Sojabönor
  • Jordnötter
  • Pumpafrön
  • Solrosfrön
  • Mandlar
  • Kikärtor
  • Majskolvar
  • Tofu

Av dessa är Sojabönor den överlägset största proteinkällan.

Sojabönor i kupade händer över en odling av sojabönor.

Frukt

Om målet med din vegetariska diet är att gå ned i vikt, är det bra att känna till att vissa frukter innehåller ganska många kalorier. Givetvis är det inte att jämföra med riktiga kaloribomber, så som vissa efterrätter till exempel, men det kan vara bra att känna till att vissa frukter innehåller mer kalorier än andra. Mängden kalorier i apelsiner ser ungefär likadan ut som den gör för äpplen, med sina 49 kcal/100 g. Nedan ser du Exempel på andra frukter (alla visar kilokalorier per 100 g):

  • Banan: 101 kcal
  • Passionsfrukt: 76 kcal
  • Vindruvor: 75 kcal
  • Mango: 69 kcal
  • Physalis: 57 kcal
  • Kiwi: 56 kcal
  • Ananas: 55 kcal
  • Päron: 54 kcal
  • Apelsin: 49 kcal
  • Äpplen: 48 kcal
  • Plommon: 47 kcal

Post Author: Amanda Blom

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *