Så kommer du i form

Det finns mängder av träningsbloggar och artiklar på nätet med tips på hur du kan komma i form. Sanningen är att dina träningsrutiner och din kost bör variera i enlighet med dina mål. Vill du bli riktigt stark? I sådana fall kanske du bör äta proteinpulver och lyfta tunga vikter. Du som istället vill få bra kondition inför ett maraton kan snarare stjälpas av proteinpulver och tyngdlyftning. Här berättar vi om de stora övergripande målen du kan sätta upp.

Gör efterforskningar enligt dina mål

Gör noga efterforskningar i enlighet med dina mål. Kolla till exempel på om du ska äta kosttillskott, proteinpulver till exempel, och hur du ska ändra om kosten. Du som vill gå upp i vikt kan till exempel äta mycket kolhydrater i samband med tung träning. Satsar du istället på att bli smalare är det många som uppskattar LCHF. Dock finns det betydligt fler dieter än så att titta på. Gör helt enkelt efterforskning i enlighet med dina mål, för att hitta det som passar just dig bäst.

Sätt upp rutiner

Många skulle säga att rutiner är en av de viktigaste nycklarna till att lyckas med sin träning, oavsett vilken typ av träning det är. Vilka rutiner du bör sätta upp kan du själv sätta upp genom att, även här, göra efterforskningar på egen hand. Du kan antingen söka runt online, eller prata med en vän som är duktig på träning. Ett annat alternativ är att skaffa en personlig tränare, som inte bara visar dig rätt träning och kost, utan som också kan motivera dig. Fördelarna med att skaffa en personlig tränare är många – nackdelen är givetvis att det blir ganska dyrt på lång sikt.

Ett exempel på ett träningsschema skulle kunna vara följande:

  • Måndag. Situps och benträning
  • Tisdag. Biceps, triceps och rygg.
  • Onsdag. Vila.
  • Torsdag. Lättare träning på samtliga muskelgrupper.
  • Fredag. Kondition.
  • Lördag. Vila.
  • Söndag. Träning med vikter.

Post Author: Amanda Blom

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *