Supermat, superfrukter & superbär

Supermat är ett samlingsnamn för livsmedel med mycket eller ovanligt högt innehåll av bevarade näringsämnen och fytonutrienter. Supermat innehåller bland de mest naturliga, renaste samt mest kompletta formerna av näringsämnen tillgängliga och kan enkelt läggas till din nuvarande kost för att öka näringsvärdet.

Våra 6 bästa supermat ingredienser

Ägg

Tre ägg på matbordet.Vår absoluta favoritmat. Ägg är näringsrik, proteinrik och otroligt gott. Ägg kan användas på massor av olika sätt: stekas, kokas, vispas, användas till bakning och mycket mycket annat. Ägg kommer i naturens smartaste matförpackning – ett tunt, hårt och 100% nedbrytbart skyddande skal.

Ett ägg innehåller 6-8 gram protein och endast 70-80 kalorier beroende på storlek.

Avokado

Avokadoskivor på en smögås.

Många känner redan till att avokado är nyttigt. Avokado innehåller bra fetter, fibrer och massor av näringsämnen. Det som är tacksamt för avokadon är att den inte passar att hettas upp, vilket resulterar i att vi nästan alltid äter avokadon som råkost – och alla näringsämnen bevaras.  Under det hårda och tunna skalet hittar vi över 14 välkända mineraler, massor av bra aminosyror, fibrer, omega 3, vitamin B, C, E och K, karotenoider och massor av andra godheter. Vi gillar att skiva avokadon på smörgåsen istället för gurka, och hälla över lite valnöts- eller olivolja.

Spenat

Blad av baby spenat i en skål.Precis som de flesta ätbara gröna blad så är spenaten fylld av nyttigheter. Bland annat så är spenat naturligt rikt på vitamin K, lutein och beta-karoten som alla har en positiv inverkan för hjärnans funktion.  Betakaroten, lutein och zeaxantin är  antioxidanter som kan hjälpa kroppen skydda sig mot skadliga fria radikaler. Spenat innehåller även en bra mängd vitamin A som är bra för synen och en mycket viktig vitamin för oss i Sverige.

Valnötter

Närbild på en öppnad, färsk valnöt.Valnötter är rika på alfa-linolensyra, ett omega-3 fett som är bra för hud och hår. Detta mättade fett är inte bara hälsosamt utan också energirikt. Strössla naturliga, orostade valnötter över salladen, smörgåsen eller varmrätten. Knäck dem till julen eller ät skalade direkt från påsen.

Brysselkål

Stekt brysselkål i halvor med rödlök.Brysselkål är en kålsort som kommer från Belgien. Vi äter den traditionellt till det svenska julfirandet. Det få känner till är att brysselkålen är rik på glukosinolater, ett ämne som hjälper detoxifiera kroppen och som tagits upp i ett flertal medicinska studier i samband med cancerforskning. Koka dem i saltat vatten eller dela dem på hälften och bryn dem i smör.

Torkade plommon

Torkade plommon, produktbild.Torkade plommon är fullpackade med fibrer och polyphenoer. Dessutom är de härligt lyxigt söta och har en kladdig konsistens som är svår att motstå.

Andra favoriter

  • Röda vindruvor
  • Acai
  • Äpplen
  • Bak choi
  • Belugalinser
  • Kiwi
  • Blåbär
  • Rödbeta
  • Oliver
  • Linfrö
  • Nypon
  • Aronia
  • Lingon
  • Havtorn
  • Kikärtor

Post Author: Anna Stark

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *