Antiinflammatorisk kost

Vad är antiinflammatorisk kost? Antiinflammatorisk kost är en diet men också en livsstil som innebär att man utesluter livsmedel som har en inflammatorisk verkan på kroppen som i längden kan orsaka livsstilssjukdomar som diabetes typ …

antiinflammatorisk kost

Vad är antiinflammatorisk kost?

Antiinflammatorisk kost är en diet men också en livsstil som innebär att man utesluter livsmedel som har en inflammatorisk verkan på kroppen som i längden kan orsaka livsstilssjukdomar som diabetes typ 2 och demens. Livsmedel som kan orsaka inflammation i kroppen utesluts, exempelvis processad mat som innehåller socker, gluten och transfetter. Kort sagt skalar man bort tillsatser och processad mat som finns i våra livsmedel som tillkommit de senaste 40 åren. Istället riktar man in sig på råvaror som dämpar inflammationer som skyddar kroppen mot sjukdomar.

En ohälsosam livsstil med stress, rökning, övervikt eller ohälsosam diet kan orsaka inflammation i kroppen. Den ligger och gror i kroppen och kan med tiden bli skadlig. Den vanligaste effekten som uppnås redan efter några dagar när man börjar äta antiinflammatorisk kost är att man känner sig piggare och får en bättre sömn.

Antiinflammatorisk diet

Antiinflammatorisk kost är inget fast regelverk, utan det finns nivåer och varianter av dieten. Paleo, ibland kallad stenålderskost, är en form av antiinflammatorisk kost. Den innebär att man äter i säsong och försöker äta så som människan åt under stenåldern: Mycket grönsaker, rotfrukter och bär, frukt, nötter och frön. Att äta kött är tillåtet men djuren ska vara gräsbetande och ha ekologiskt ursprung. Fetter har en naturlig källa som olivolja, kokosolja, nötter och animaliskt fett. Processad mat, mejeriprodukter, baljväxter, spannmål, alkohol och stärkelserik mat som majs och potatis ingår inte i Paleo-kost.

Mat mot inflammation

Andra mer strikta varianter är AIP (autoimmunt protokoll) som är en elimineringskost som syftar till att minska symtom vid autoimmuna sjukdomar och inflammatoriska hälsoproblem. Den har Paleo som bas men går steget längre och utesluter vissa livsmedel som är relativt vanliga att vara överkänslig mot om man har en läckande tarm, exempelvis nötter och frön. Ägg och nattskuggefrukter som potatis, tomat och chili utesluts i AIP men ingår i Paleo.

Antiinflammatorisk mat

Vilken form man än väljer att följa bygger de på samma grundprincip: Undvik processad mat med socker, mjöl och förök äta så ren mat som möjligt, samtidigt som man balanserar tarmfloran med nyttiga bakterier. Basen består av grönsaker, fett och protein. Ju mindre snabba kolhydrater, desto större antiinflammatorisk effekt. Vad ingår då i antiinflammatorisk kost?

Ät mycket av:

  • Gröna bladgrönsaker och rotfrukter
  • Frukt och bär
  • Nötter och fröer
  • Glutenfria sädesslag
  • Vildfångad fet fisk
  • Kött från ekologiskt gräsbetande djur (får en annan uppsättning av fettsyror och vitminer jämfört med konventionellt uppfödda djur)
  • Ägg från frigående höns
  • Fermenterad mat som surkål och kimchi
  • Baljväxter, exempelvis bönor, linser, ärtor
  • Kryddor och örter, gärna färska
  • Omega 3-fetter från lax exempelvis

Antiinflammatorisk kost vad ska man undvika:

  • Processad mat
  • Socker eller sötningsmedel
  • Gluten och vete
  • Mejeriprodukter
  • Stärkelserik mat som vitt ris, potatis och majs. 
  • Hårt stekt mat
  • Kött från konventionellt uppfödda djur.
  • Griskött
  • Oljor som inte är kallpressade och margarin, solrosolja, palmolja, majsolja

Hur påverkar antiinflammatorisk kost kroppen?

Personer med en fungerande tarmflora med många olika bakteriearter kan göra att inflammationer i kroppen minskar och stimulerar kroppens immunförsvar. Genom att äta en varierad kost så får man en varierad tarmflora. Undvik antibiotika eftersom det slår ut baktierer som främjar en god tarmhälsa.

Antiinflammatorisk kost vetenskap

Idag finns inga publicerade vetenskapliga studier som undersökt den antiinflammatoriska effekten på människor. Det finns forskning på djur som undersökt låggradig inflammation och det finns pågående forskning som undersöker hur låginflammatorisk kost kan påverka ledgångsreumatism hos barn på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Många med autoimmuna sjukdomar upplever att de mår bättre genom att lägga upp en veckomeny och äta en inflammatorisk kost.

Lämna en kommentar