Gummiband träning

Träning med gummiband Gummiband är riktigt bra redskap som tränar kroppen på ett effektivt sätt. De flesta träningsband man kan köpa är gjorda av gummi. Det bästa med gummibanden är att de inte tar någon …

Träning med gummiband

Gummiband är riktigt bra redskap som tränar kroppen på ett effektivt sätt. De flesta träningsband man kan köpa är gjorda av gummi. Det bästa med gummibanden är att de inte tar någon stor plats, de är enkla att plocka undan och ta fram när man blir sugen på att träna. Om du ska resa bort är det väldigt smidigt att ta med sig gummibanden i väskan eftersom dom inte väger särskilt mycket jämfört med fria vikter. En del gummiband kan till och med rymmas i fickan. Annars passar gummiband perfekt att ha hemma för din hemmaträning utan att behöva investera i flertalet otympliga fria vikter som tar plats hemma. Perfekt för det minimalistiska hemmet. Bara att stoppa undan i en låda när du är färdig med ditt hemmapass.

Hur tränar man med gummiband?

Hur använder man gummibanden på bästa sätt? Du kan hålla dem i dina händer och utnyttja motståndet genom att sätta dem under dina fötter eller sätta fast dem i ett dörrhandtag eller en trädgren utomhus. Perfekt att slippa släpa på tunga vikter eller träningsredskap. Det finns många träningspass för gummiband och du kan enkelt utföra din träning där du är. Utför dina övningar på vanligt sätt men istället för att använda vikter använder du dig av kroppens egna tyngd istället. De flesta övningar du gör på gymmet går att göra med gummiband.

Fitnessband med motstånd

Vad ska man tänka på när man köper gummiband? Det finns olika typer av motstånd och belastningar med olika tjocklek och längd. Innan du ska köpa ett set gummiband kan det vara bra att fundera vad för slags träning du kommer göra med gummibanden för att hitta de bästa för just dig. Ofta kan man köpa ett set med flera stycken som passar flera olika övningar och muskelgrupper. De olika färgerna står för olika grader av motstånd så se till att du läser på ordentligt vilket träningsband som kan passa dig och att du inte väljer den färg du gillar bäst.

gummiband-traning

Övningar med gummiband

Det finns otroligt många övningar att träna med gummiband! Här har vi valt ut våra favoriter:

Squat med gummiband

Squats stärker lår och rumpa och med gummiband får du in extra motstånd så att musklerna kan utmanas optimalt. Stå på gummibandet med fötterna under. Vrid bandet i händerna och håll dem lite över axelhöjd. Böj benen och gör en squat samtidigt som du känner motståndet. Kom sedan tillbaka till utgångsläget.

Bröstpress med fitnessband

Bröstpress stärker dina bröstmuskler och med hjälp av gummibandet kan du låta musklerna arbeta lite extra. Till denna övning behöver du en stol som du sätter dig på samtidigt som du sätter fitnessbandet bakom ryggstödet. Håll bandet spänt mellan händerna och tryck sedan armbågarna bakåt så att händerna kommer i höjd med bröstet. För sedan händerna framåt. Känn av hur motståndet känns och justera gummibandet så att du får rätt motstånd.

Sidolyft med gummiband

Sidolyft stärker axlarna och förbättrar din hållning. Ställ dig på gummibandet med fötterna med axelbrett avstånd. Håll i gummibandet med händerna och dra sedan armarna utåt sidorna med 45 graders vinkel. Försök komma så långt mot axlarna som möjligt med handflatorna nedåt och lätt böjda armbågar. Kom sedan tillbaka till ursprungsläget. Upprepa övningen 30 gånger.

Lämna en kommentar